Vakgebieden en methodenBijbelse geschiedenis We gebruiken de methode “Kind op maandag”, dat als maandblad uitgegeven wordt door Kwintessens. De methode geeft voor elke week een weekopening, twee of drie vertellingen met achtergrondinformatie en toelichting, een lied van de week, een weeksluiting en een verwerkingsblad. Dat alles onder een bepaald thema en volgens een bepaalde driejaarlijkse jaargang.
Sociaal-emotionele vorming / KiVa In de groepen 1 t/m 8 krijgen de kinderen een aanbod uit de KiVa methode. KiVa is een methode die uit Finland is overgekomen en betekent 'fijne school'. Deze methode werkt aan een goede groepssfeer. Iedereen is verantwoordelijk voor elkaar. Merk je dat iemand het niet zo naar zijn zin heeft of misschien zelfs gepest wordt moet je je daar ook verantwoordelijk voor voelen. KiVa begeleidt kinderen om daar juist mee om te gaan. Groep 1 en 2 werken vanuit KiVa met Rik de Pauw. KiVa geeft aan dat ernstige situaties zoals pestgedrag over het algemeen plaatsvindt in de groep. Kinderen pesten voor status. De pester heeft begeleiding nodig en het gepeste kind ook, maar ook de andere kinderen van de groep. Onderzoek wijst uit dat de rest van de groep de school met minder plezier ervaart wanneer ze geconfronteerd worden met pestgedrag. Dit omdat ze niet goed weten hoe ze moeten reageren en het vervelend vinden voor hun klasgenoot. Bij het pesten zijn er verschillende rollen:
Wij zijn ons bewust van de prominente rol van de andere personen. Zonder deze andere personen zoals meelopers, aanmoediger en buitenstaander zal er niet gepest worden. KiVa begeleidt elke leerling in het bewust maken van deze rollen. Via de methode worden ze bewust aan het denken gezet welke rol ze zouden willen pakken. Zouden ze dat kunnen. Worden ze ergens door belemmerd? Wat hebben ze nodig om de rolt de pakken die ze zouden willen? Je hebt altijd een keuze.
Per onderwijsjaar, vanaf groep 4, vullen leerlingen twee keer per jaar een digitale vragenlijst in: de KiVa-monitor. De vragen gaan onder meer over welbevinden, sociale veiligheid, pesten en (vriendschaps)relaties in de klas. Nadat de leerlingen de vragenlijst hebben ingevuld, krijgen de leerkrachten een rapport van hun groep, inclusief sociogrammen. Met het groepsrapport krijgen zij een helder beeld van hoe hun groep in elkaar steekt, zodat zij hun handelen daarop kunnen aanpassen. Opvallende zaken worden besproken en geëvalueerd met een van de leden van het KiVa team. Wanneer een kind regelmatig gepest wordt, kan er hulp ingeroepen worden van het KiVa team. Zij gaan met het gepeste kind het gesprek aan en betrekken andere kinderen uit de klas bij een plan van aanpak. Het gepeste kind wordt opgenomen in dit groepje en ervaart op deze manier bescherming, met als doel dat het pesten stopt. Kindcentrum de Wijngaard werkt nu al enkele jaren met deze methode en de ervaringen zijn positief. Daarnaast is in 2015 de wet van de Sociale veiligheid ingetreden. Het ministerie van onderwijs heeft aangegeven dat twee methoden waar in Nederland mee gewerkt wordt hieraan voldoen. KiVa is daar één van.
Rekenen / Taalverzorgin / Begrijpend lezen Bij bovenstaande vakken werken we met Snappet. Snappet is een adaptief verwerkingsprogramma voor leerlingen, waardoor kinderen zich op hun eigen niveau verder kunnen ontwikkelen. Uit een peiling onder 700 leerkrachten blijkt dat zij een toename in motivatie zien, door het gebruik van tablets of laptops met directe feedback op het gemaakte werk.
Wij werken op de chromebooks met de methode Taalactief4. Deze methode behandelt alle aspecten van taal en spelling als een samenhangend geheel. De thema’s hebben steeds een vaste opbouw, maar zijn qua inhoud zeer afwisselend. We vinden het belangrijk dat kinderen hun handschrift verder te ontwikkelen en onderhouden. Daarom kiezen we ervoor, om naast onze schrijfmethode, kinderen tijdens taal dictees en stelopdrachten te laten schrijven. Voor rekenen maken we in de groepen 4 t/m 8 gebruik van “Snappet Rekenen”. Deze methode onderscheidt zich door rekenstrategieën op te bouwen in kleine, begrijpelijke stappen. Dit zorgt ervoor dat leerlingen deze strategieën gedurende hun hele basisschooltijd kunnen toepassen. Bovendien is de methode gebaseerd op de nieuwste didactische inzichten, met een gestructureerde lesopbouw die zowel begrip als automatisering combineert. Verder Ieren de kinderen tabellen en grafieken zelf te lezen en te maken. Als u met uw kind over rekenen praat, houdt u er dan rekening mee, dat ze het vermenigvuldigen en delen tegenwoordig anders Ieren en opschrijven dan u van vroeger gewend bent. Voorop staat, dat we eerst aandacht geven aan inzicht en begrip. Soms leidt dit tot een uitgebreide en omslachtige wijze van noteren. In een later stadium komt het inkorten van de notatiewijze aan de orde en gaan de sommen lijken op de manier zoals het in het verleden werd geleerd op school en daarmee wordt het voor veel ouders weer herkenbaar. Bij rekenen maken we bij iedere les gebruik van een uitrekenschrift of wisbordje, zodat kinderen en leerkrachten zicht hebben op het gebruik van de juiste strategieën tot een uitkomst te komen. Op deze manier stimuleren we kinderen ook om hun handschrift op het gebied van cijfers te ontwikkelen en te onderhouden.
Schrijven Voor het schrijfonderwijs gebruiken we de methode “Pennenstreken”. Deze methode geeft alle facetten van het schrijfonderwijs tot en met groep 8 weer. Tevens wordt in de kleutergroepen gebruik gemaakt van de methode “Schrijfdans”. We gebruiken de methode als ideeënboek. In groep 3 wordt het schrijven van letters en woorden aangeboden. De kinderen leren met losse letters te schrijven. Dit komt hun handschrift en het lezen van hun eigen schrift ten goede. Er wordt gestart met het schrijven met potlood. Vanaf eind groep 3 wordt er geschreven met balpen (met greep). In de groepen 7 en 8 wordt ook aandacht gegeven aan andere vormen van schrijven en het ontwikkelen van een eigen handschrift.
Lezen In groep 3 gebruiken we voor het leesonderwijs de nieuwste versie van de methode “Veilig Leren Lezen” (VLL). Deze methode biedt ruimte voor verschillen en maakt onderwijs gericht op de mogelijkheden van het kind praktisch uitvoerbaar. Er zijn veel verschillende materialen voor zelfstandige verwerking op verschillende niveaus. Voor de kinderen die alle letters al kennen op het moment dat ze in groep 3 komen en in staat zijn om m-k-m woorden (medeklinker, klinker, medeklinker) vlot te lezen is er de speciale zon-serie leesboekjes en werkboekjes die al wat meer van die kinderen vragen. De ster-aanpak is bedoeld voor de kinderen die een wat moeizame leesontwikkeling doormaken. Zij hebben vaak behoefte aan extra oefening en meer instructie. In de thema’s van de nieuwe VLL zijn naast de leerlijnen technisch lezen en begrijpend lezen ook spreken, luisteren, boekoriëntatie en verhaalbegrip, woordenschat, functioneel schrijven en spelling uitgewerkt. Voor de lessen op ons digitale bord gebruiken we het speciale programma De Leerkrachtassistent behorend bij VLL.
Estafette In groep 4 t/m 8 gebruiken we voor het technisch lezen, de methode “Estafette”. Estafette begeleidt kinderen in het eerst goed lezen, dan vlot en dan vloeiend. Ook wanneer een leerling alle Avi's kan lezen wordt deze leerling nog verder begeleid in zijn leesontwikkeling. Alle kinderen in de groepen 7 en 8 krijgen dan ook nog begeleiding voor technisch lezen. Deze methode:
Nieuwsbegrip Voor begrijpend lezen wordt gewerkt met de methode Nieuwsbegrip. Deze methode sluit aan bij de actualiteiten. Met een tekst over een onderwerp uit het nieuws wordt aan verschillende strategieën gewerkt om een tekst beter leren te begrijpen.
Engels Voor Engels gebruiken we de methode Groove.me voor de groepen 1 t/m 8. Het grootste doel van deze methode is de kinderen spreekvaardig te maken door veel Engels te praten en het uitbreiden van de Engelse woordenschat. In de groepen 1 t/m 4 leert Bobo the Rockstar de kinderen allerlei Engelse liedjes aan. Deze liedjes sluiten aan bij de belevingswereld van de kinderen. In de groepen 5 t/m 8 wordt Engels aangeboden met behulp van liedjes uit de popmuziek. Daarbij kijkt Groove.me kritisch of de tekst en de clip wel geschikt zijn voor kinderen van deze leeftijd. Samen op aarde DaVinci Deze methode is de nieuwste lesmethode wereldverkenning voor groep 1 tot en met 8 van het basisonderwijs. Dit leerplan biedt onderwijs in thema’s aan waarbij alle kerndoelen in een samenhangend geheel behandeld worden die vallen onder Oriëntatie op Jezelf en de wereld, alsmede de 50 vensters uit de Canon van de Nederlandse geschiedenis, wereldburgerschap en burgerschapsvorming. Leerkrachten geven geen aparte vakken aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, maatschappijleer, techniek en natuur- en scheikunde meer zoals in andere methoden op de basisschool, maar bieden dit als geheel aan met één centrale les per week. Op deze manier zullen kinderen verbanden zien tussen alles wat aangeboden wordt. Daarbij gebruiken we alle zintuigen met realistisch materiaal. Omdat het thema van zoveel kanten wordt bekeken, kan ieder kind vanuit zijn eigen interesse, talent en niveau aanhaken en zo doet ieder kind mee waardoor ook binnen de klas verbondenheid ontstaat.
Geestelijke stromingen Volgens de Wet op het Basisonderwijs geven we ook les in het vak geestelijke stromingen. We hebben hiervoor geen aparte methode. Deze lessen worden geïntegreerd in de vakken geschiedenis, aardrijkskunde en Bijbelse geschiedenis. We behandelen verschillende wereldgodsdiensten en hun kenmerken. De kinderen leren de belangrijkste geestelijke stromingen die in de Nederlandse samenleving een rol spelen, kennen en leren overeenkomsten en verschillen noemen die tot uitdrukking komen in het dagelijks leven, de gebedshuizen, de leefgewoonten en de feest- en gedenkdagen.
Verkeer Hiervoor gebruiken wij de digital methode Streetwise van de ANWB. Kinderen zijn de weggebruikers van de toekomst. De ANWB gelooft in de impact van verkeersveiligheid: jong geleerd is oud gedaan. De ANWB heeft via ANWB Streetwise activiteiten ontwikkeld die aandacht besteden aan alle onderdelen van verkeersveiligheid. Van jongs af aan kilometers maken, kinderen handvatten geven en vaardigheden laten ontwikkelen op een leuke en makkelijke manier. Expressievakken Hierbij wordt aandacht geschonken aan Drama, Muziek, Tekenen en Handvaardigheid. Tekenen en hadnvaardigheid: Aan de hand van het thema van Samen op Aarde, krijgen de kinderen suggesties voor het maken van verschillende werkstukken en het werken aan projecten. Daarnaast zijn er seizoensgebonden werkjes, welke in de klas worden opgehangen. Muziek, dans en drama wordt gemaakt aan de hand van de methode 1, 2, 3 Zing. Een uitgebreide en actuele methode, die kinderen laat zingen, bewegen en dansen. Daarnaast leren zij zelf muziek te maken, bijvoorbeeld door te componeren. Ook tijdens de KiVa lessen komt drama regelmatig terug bij het uitspelen van verschillende casussen. De leerkracht begeleidt dan ook meteen het spel. Bewegingsonderwijs Voor het bewegingsonderwijs maken de kleuters gebruik van de methode “Bewegingsonderwijs in het speellokaal”. Dit is een flexibele methode die een rijkdom aan spannende bewegingsactiviteiten bevat, waarbij kinderen verschillende bewegingservaringen opdoen. Voor de groepen 3 t/m 8 gebruiken wij een lesprogramma dat door Hi5 opgesteld is. Dit aanbod is opgesteld door professionele bewegingsonderwijs docenten en heeft een goede doorlopende leerlijn. De andere scholen van ons cluster geven ook volgens de planning van Hi5 les. Het voordeel hiervan is dat de zaal maar één keer klaar hoeft te worden gezet en te worden opgeruimd. Op deze manier geven we gymlessen waarin de kinderen intensief en veel bewegen en zorgen we voor een goede doorgaande lijn gedurende de schoolloopbaan van uw kind. Vaak volgen er na de les bewegingsonderwijs nog andere lessen en is het de bedoeling dat daar ook fris aan begonnen wordt, dus is aparte gymkleding (korte broek, T-shirt en/of gympakje) verplicht. De gymzalen hebben speciale vloeren, die vanuit hygiënisch oogpunt alleen met gymschoenen betreden mogen worden. Ook vanwege de veiligheid mogen de kinderen niet op blote voeten gymmen. Wanneer een leerling zijn gymkleding vergeten is kan deze om bovengenoemde redenen niet mee gymmen. Bij één keertje vergeten mag deze leerling aan de kant zitten in de sporthal. Het is belangrijk dat kinderen zichzelf verantwoordelijk voelen voor het meenemen van hun spullen. Bovendien is de ervaring dat kinderen zich aan de kant gaan vervelen. Daarom hebben we de afspraak dat als een leerling voor de tweede keer zijn gymkleding vergeten is deze op school blijft bij een andere leerkracht met werk tot zijn eigen leerkracht weer terug is. Uiteraard hopen we dat leerlingen hun gymkleding niet vergeten, want we vinden het volgen van bewegingsonderwijs erg belangrijk voor de conditie, maar ook voor sociale ontwikkeling en het groepsproces. Ook de kleuters volgen bewegingsonderwijs van Hi5 in het speellokaal. Deze leerlingen in de groepen 1-2 volgen de les in sportkleding. Dit leert hen ook om zelfstandig sportkleding aan te trekken zoals een T-shirt en sportbroekje of gympakje. De gymschoenen worden op school bewaard, de sportkleding gaat weer mee naar huis. Het zwemonderwijs is onderdeel van het bewegingsonderwijs voor de groepen 1 t/m 8. Vanaf onderwijsjaar 2024/2025 wordt het zwemonderwijs gegeven door Swim2PLay. Swim2Play leert kinderen spelenderwijs vaardigheden aan De focus ligt vooral op waterveiligheid en zelfredzaamheid. Ook is het plezier van zwemsporten leren kennen én beter leren bewegen in het water erg belangrijk. Meer informatie over de methodiek en het aanbod vindt u hier.
Burgerschap De kinderen van de groepen 7 en 8 krijgen de Samsam. Verder zit dit verweven in onze wereldoriëntatie methoden. Digitale middelen Wij werken in de groepen 4 tot en met 8 met Chromebooks. Hierop kunnen de kinderen de verwerking van een les maken. We gebruiken Snappet voor ons reken- en taalverzorgingsonderwijs. Het voordeel van Snappet is dat de kinderen naast het basisaanbod een aanbod krijgen op het niveau van het kind. Het kind kan precies zien wat het nog meer zou moeten oefenen en het aanbod wordt daar dan ook op aangepast. Ook de leerkracht heeft dat direct via Snappet in beeld en kan zijn instructie daar direct op in zetten. We hebben de kanttekening bij Snappet dat we oog moeten hebben voor het schrijven van uitwerkingen. Onderzoek wijst uit dat het schrijven van uitwerkingen, etc. ook bijdraagt aan het automatiseren van bepaalde stof. We zullen de nieuwere grotere tablets bestellen. Hier kan ook internet, word, excel en powerpoint op, zodat we onze leerlingen ook hierbij juiste begeleiding kunnen geven. Wij willen met betrekking tot het computeronderwijs komen tot:
|
Agenda |
Onze Facebook pagina |
Deel deze pagina |
ContactDruivengaarde 9, 3344 PKPostbus 272, 3340 AGHendrik-Ido-AmbachtT 078 - 303 00 16
info@wijngaard-hia.nl
| Zoeken | KinderopvangInschrijvenBSOPeutersBaby’sKinderopvang
OnderwijsInschrijvenMissie en VisieOnderwijstijdenOnderwijsvakantiesBeoordeling kindcentraMeergetalenteerden | AlgemeenOudersAgendaNieuwsKwaliteitDisclaimer
Bekijk hier de Informatiegids >
|
Kinderopvang Zwijndrecht - Kinderopvang Alblasserdam - Kinderopvang Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Zwijndrecht |