Partnerschap
Samen met de ouders willen we het kind helpen bij een optimale ontwikkeling. Diverse onderzoeken hebben in de afgelopen jaren namelijk aangetoond dat ouderbetrokkenheid een positieve invloed heeft op de ontwikkeling van hun kind. Voor een kind voelt het goed en vertrouwd wanneer school en ouders duidelijk hebben waarom bepaalde afspraken worden gemaakt en begeleiding op een bepaalde manier plaatsvindt. De gesprekkencyclus op maat Bij ouderbetrokkenheid is het belangrijk dat ouders en leerkrachten met elkaar in gesprek gaan en informatie delen en nieuwe informatie zoeken. Om dit constructief vorm te geven werken we met de gesprekkencyclus op maat. Elk schooljaar wordt er in de eerste weken gestart met een kennismakingsgesprek met de ouders en hun kind. De aanwezigheid van het kind vinden we daarbij belangrijk. De literatuur geeft namelijk aan dat dit belangrijk is zodat het kind een goede relatie tussen ouders en de leerkracht ervaart. Dit hoeft geen actieve inbreng te zijn, ook wanneer uw kind in de klas aan het spelen/aanwezig is kan uw kind dit gevoel ervaren. Tijdens het kennismakingsgesprek worden ouders verzocht hun agenda mee te nemen. De leerkracht maakt samen met de ouders en (eventueel) het kind een communicatieplan op maat voor het schooljaar. Er worden contactmomenten gepland die passend zijn bij de ontwikkeling van de het kind. Samen wordt de wijze en frequentie van communiceren afgesproken. Het hoeft niet altijd in een fysiek gesprek te zijn. Daarnaast overleggen we met de ouders of het gewenst is dat het kind bij de vervolggesprekken aanwezig is. Vanaf groep 5 streven we ernaar dat de kinderen aanwezig zijn bij de voortganggesprekken. De kindgesprekken zijn ook een onderdeel van de gesprekkencyclus op maat. We zetten deze kindgesprekken in om de kinderen te betrekken in hun eigen leerproces en eigenaarschap te bevorderen. Voor een goede betrokkenheid is het prettig om verwachtingen naar elkaar uit te spreken. We hebben daarom met een groep ouders, leerkrachten en leerlingen de intentieverklaring opgesteld. Hierin kunt u lezen wat school en ouders van elkaar kunnen verwachten en wat er van de leerlingen verwacht wordt. Bij ons op school spelen ouders een wezenlijke rol. Behalve dat ouders de eerstverantwoordelijken voor hun kind zijn, ook op school, vervullen zij allemaal op hun eigen manier een rol in de samenleving waardoor er op een natuurlijke manier een verbinding tussen de school en haar omgeving ontstaat. Het onderwijs verschuift. Voorheen had onderwijs vooral als doel kennis over te dragen. Tegenwoordig wordt het ook steeds belangrijker om kinderen te begeleiden bij het ontwikkelen van vaardigheden (als samenwerken, communicatie, probleemoplossend vermogen, creativiteit, kritisch denken, sociale en culturele vaardigheden, ict-basisvaardigheden, mediawijsheid, zelfregulering, etc.) Wij zijn ons bewust van deze verschuiving en denken na hoe we het ontwikkelen van deze vaardigheden, naast het overdragen van kennis, steeds beter vorm kunnen geven binnen ons onderwijs. Er worden regelmatig activiteiten gepland waarbij alle ouders worden uitgenodigd om mee na te denken over verschillende onderwerpen.
|
Agenda |
Onze Facebook pagina |
Deel deze pagina |
ContactDruivengaarde 9, 3344 PKPostbus 272, 3340 AGHendrik-Ido-AmbachtT 078 - 303 00 16
info@wijngaard-hia.nl
| Zoeken | KinderopvangInschrijvenBSOPeutersBaby’sKinderopvang
OnderwijsInschrijvenMissie en VisieOnderwijstijdenOnderwijsvakantiesBeoordeling kindcentraMeergetalenteerden | AlgemeenOudersAgendaNieuwsKwaliteitDisclaimer
Bekijk hier de Informatiegids >
|
Kinderopvang Zwijndrecht - Kinderopvang Alblasserdam - Kinderopvang Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Zwijndrecht |